måndag 15 augusti 2011

Gröna och blå fingrar...



Egentligen hade jag tänkt att skriva om vallhundens tändning och första träning i dagens inlägg men när jag la över bilderna från kameran insåg jag att det istället kommer skrivas om bär och trädgård då det fanns många sådana bilder i kameran. Det är nämligen en annan passion jag har...
Helgen har handlat mycket om just bär och trädgård :)) Gräsklipparen och trimmern har gått varma. En fördel med att vi närmar oss sensommaren är att gräset växer lite långsammare. Nu kan det gå lite mer än en vecka innan det måste klippas igen...



Vi hittade inte bärplockarna så vi fick plocka med fingrarna :))


Vi tog en tur ut i skogen med ett par femliters hinkar med tanke att plocka lite blåbär.
Det första stället vi gick till var totalt dammsuget på bär. Otroligt att det går att plocka så rent. Vi fick leta på nytt ställe... Vilken tur att vi hade tagit fika med oss för det här skulle ta tid eftersom vi hade tänkt försöka plocka tio liter. Tusan vad vi fick gå... som tur var hittade vi till slut ett ställe där vi kunde få ihop några liter men det blev bara fem. Nåja, man får vara glad för det lilla :))
Måste tillägga att min mamma är suverän på att plocka bär och hon sa att vi skulle få bär av henne... :))
Hon vet var bären finns hon... Tack mamma!



Tänk vad gott det smakar med kaffe ute i naturen. Det måste vara den bästa kryddan? Efter vi fått ihop våra surt förvärvda blåbär hade vi planerat att göra stolpar. Trots att vi oftast stängslar med nät så är det alltid bra att ha stolpar hemma och vi hade inte många kvar på lager. Det gick som hejsan, Danne kapade och kastade sedan fram till mig som kvistade och staplade på vagnen. När vi kom hem tog  Danne och spetsade och barkade dem på byggsågen. Nu har vi fullt på lager igen :))



Det blev några askar vackra blåbär.


Det har alltså varit en riktig trädgårdshelg här på Gårdsbacken i helgen. Förrutom att gräsmattan klippts och det trimmats runt träd, rabatter och husväggar så har jag rensat ogräs i trädgårdslandet och i rabatter. Morotslandet har fått sig en andra gallring och fetgräs har rensats bort från persiljsan och rödbetorna... "Pangseerna" har jag slutligen kastat på komposten, de har verkligen stått länge...
Tyvärr har vi återigen måstat skära bort potatisblasten då bladen blivit angripna av bladmögel. Men det verkar vara mer en regel än undantag numera.  Vi brukar vara snabba på att skära bort blasten när vi ser att den angripits, sedan drar vi på potatisfårorna med jord så det täcker blaststubbarna. Blasten kör vi sedan ut i skogen. Peppar, peppar har vi klarat oss från brunröta.



Mitt trädgårdsland och Danne som vallar i bakgrunden :))


Annars har det varit en gynnsam sommar för trädgårdslandet. Allt växer så det knakar... Vi har i och för sig haft en väldigt torr sommar men jag har varit ganska duktig på att vattna så det ser riktigt fint ut nu :)) Den är nu som är den bästa tiden i trädgården, när man kan äta färska hallon, röda- vita- eller svartvinbär, krusbär, persilja, ärtskidor, smultron och åkerbär, eller gnaga på en morot... När man behöver lök till köttfärssåsen hämtar man den färsk från trädgårdslandet... eller rödlök till sillunchen med färskpotatis och ägg.





Det verkar som det blir mycket bär på buskarna i år också. Trädgårdhallonen är ovanligt stora och fina... och många! Frågan är om det blir så mycket att frysa in då jag älskar färska hallon! I år är kampen mot hallonlarverna inte så stor heller... förresten så smakar de också hallon! Hmm...
Vinbärsbuskarna har jag säkrat upp mot fåglarna med bärnät. Det är faktiskt första året som jag gör det. De brukar inte äta upp mina vínbär men ifjol blev jag blåst!... Över en natt hade fåglarna käkat upp vartenda bär... Snopet!



Danne är mest förtjust i dom röda bären :))


Vi har ett gäng genbankade Hedemoror på gården. Vi brukar låta dem äta i pricip obegränsat med grönt. Varje dag tar Danne lien och slår en hel skottkärra med grönt till dem. Sådana här dagar när jag rensar trädgårdslandet kastar jag in allt i hönsgården... De har kalas!!! Och vad gula deras gulor blir av det :))



Kycklingarna leker herren på täppan i gräshögen :))



Nu är det så himla fint i trädgården!!!    
Jag älskar verkligen vår naturträdgård.



Till något helt annat,
nog är det bra fascinernade med manliga och kvinnliga gener...
Helt otroligt vad intresserade män kan vara av allt som har med motorer att göra.
Och de får inte nog heller...


Danne och Tim provsitter en traktor på Nolia i Umeå...
efter att ha provsuttit snöskotrar, fyrhjulingar, åkgräsklippare, husbilar, grävmaskiner...


Det blev alltså inget skrivet om vallningständning och träning idag men det kommer... Har förstått att kanske inte alla förstår att bara för att du köper en vallhund så har du inte en fungerande vallhund. Det ligger såklart mycket träning bakom. Och alla hundar är olika, även om du har fler hundar av samma ras så är deras arbetssätt mycket olika. Återkommer om detta...
Bjuder på en liten filmsnutt på Gimmie, en stilstudie :))






Till sist:
Kommer ni ihåg toklöken, som växte upp och ner?
Den artade sig och växte i sin kosym :))








När jag rensade ogräs i trädgårdslandet
kom en bekant förbi och frågade...
-Vad gör du?
-Drar upp ogräs, svarade jag
Då sa min bekant...
-Kommer inte det upp av sig själv?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar