måndag 31 oktober 2011

Hundägarens bästa vän...

En av världens absolut bästa uppfinningar måste vara dammsugaren, i alla fall om man är hundägare. Vår dammsugare står alltid framme... Ibland brukar jag styra in den i något hörn, lite mindre synlig, men att ställa in den i städskåpet det finns inte på kartan ens ;))


Så det här med att vara hundägare har inte bara ljusa sidor. Ibland har jag föreslagit Danne att vi kanske ska sätta potatis i tvättstugan. De lär växa bra i sandig jord, så det är bara att dra upp fåror och plantera. ;) Jag är också orolig att det snart kommer att bli märken i golven efter nötning av dammsugarmunstycket...



Hundägarens bästa vän ;))

Jag brukar ofta rengöra golven när Danne är ute med hundarna. Då passar jag på att fara fram med dammsugaren, moppar med blöt trasa och så ser det jättefint ut... tills Danne kommer in med hundarna... Då tar det ungefär tio sekunder till att se ut som det gjorde innan repan med dammsugaren... Det kanske inte blir så dumt med snö ändå? Då slipper man i alla fall gruset och leran!


Nog har man skådat renare hund...

Vi använder oss av tvättstugan som en liten sluss för våra hundar, den ligger precis i angränsning till vår hall. De får kommandot -tvättstugan, när de kommer in och är leriga, Gimmie provar alltid om hon istället kan gå in i köket... -nej! det kan hon inte! Sedan får de vara där tills de torkat upp. Idag ångrar jag att vi inte gjorde en plats där i tvättstugan, där vi kunde duscha av hundarna... nu måste vi bära ner dem i källaren. Sommartid spolar vi av dem utomhus med vattenslangen.

Border Collies fäller inte så fasligt ofta och mycket. De har sina fällperioder men om man borstar ur dem dagligen, under två till tre veckors tid, ett per gånger om året, så slipper man mycket av håret inomhus. Gör man inte det, så har man heltäckningsmatta av hundhår istället.

Måste bara berätta en kul  historia från verkligheten. En god vän hade övertalat sin sambo att skaffa en långhårig Colliehane. Hennes sambo var lite skeptisk på hur mycket päls en sådan fäller och frågade min vän om detta.
-Naeee, de fäller bara två gånger per år, förklarade min vän.
Det var hennes sambo som berättade om detta för mig och sa då att, vad hon inte hade berättat var, att varje period de fällde var sex månader... :))




Till sist:
Det är värt det...
...att dammsuga dagligen...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar