onsdag 21 december 2011

Ängeln i affären :))

I början på veckan var vi och julhandlade.
Man kan faktiskt köpa det mesta redan en vecka innan julafton. 


Det är bara en del färskvaror som mjölk, grädde, sallader och sådant som man vill köpa dagen innan. Så med en inköpslista lång som en roman så intog vi mataffären. Det var relativt lite folk i butiken så jag behövde inte armbåga mig fram till femminuterssillen. Det fanns till och med "hembakt" tunnbröd kvar i brödavdelningen. Helt perfekt. Vi la upp en systematisk rutt som vi gick efter :)) Matbutikens enorma kundvagn började att fyllas. Vi hittade allt vi letande efter...

När vi kom till köttavdelningen blev det lite svårare.
-Få se, kalvsylta... Vilken sort ska vi köpa? Lokaltillverkad variant lockar alltid, men är det den godaste?
Att mitt mellannamn är Vela gör inte saken lättare ;))
Bäst som Danne och jag står där och funderar så hör vi en röst bakom våra axlar:
-Den där är jättegod...
Den okända kvinnan, snett bakom oss, syftar på kalvsyltan jag håller i min hand och som jag vridit och vänt på för att komma underfund med om det är rätt konsistens på syltan eller inte.
-Den där är jättegod, säger hon igen.
-Då litar vi på det, svarar Danne och jag med en mun :)) samtidigt som jag lägger ner kalvsyltan i den redan överfulla kundvagnen.

Vi tackar den sympatiska kvinnan och går vidare bland julkorvar, pastejer och andra läckerheter.
-Vi måste hitta en snygg julskinka, säger jag.
-Vilken sort? Frågar Danne.
Nu är vi där igen, vilken sort är godast? Jag känner igen dilemmat från andra jular. Köper man rätt julskinka? Jag ser många ryggar på männsikor som hänger över alla kyldiskar med julskinka. De lyfter, känner, klämmer, tittar, lyfter upp, lägger tillbaka och så vidare... I samma vånda som mig själv :))

Den före detta okända kvinnan som numera börjar bli ett bekant ansikte för Danne och mig dyker upp brevid oss.
-Ta den där sorten, säger hon och pekar på en variant av julskinka.
-Jag känner Peter i charken och har pratat med honom, han rekommenderar varmt den där, fortsätter hon.
-Vi litar på dig, svarar jag. Jag letar fram en stor och fin skinka av den sort hon rekommenderar och lägger den på toppen av alla andra varor i vagnen.
Vi skrattar tillsammans med den vänliga kvinnan som kommit sänd till oss som en hjälpande ängel i vår vånda över kalvsylta och julskinka.
-Tänk om jag förstör er jul... säger hon vidare.
-Inte en chans, svarar jag henne med ett leende och en önskan om en riktigt god jul.



Det är trots allt I-landsproblem vi pratar om.




Kontakta Gårdsbacken
gardsbacken@telia.com




2 kommentarer:

  1. Härligt med vänliga själar ^^

    Sitter och kollar på vallklipp. Är bara tvungen att skicka ett (ni har säkert redan sett det) tycker det är så läckert!!

    http://www.youtube.com/watch?v=FUnjLPeU_2A

    SvaraRadera
  2. Jo, vi har tittat på det förut :))
    Helt fantastiskt...
    Makalöst läcker tik.
    Vilka ytor de har att valla på :))
    Behagliga visselsignaler.
    Det är bara att se och lära...
    Kram!

    SvaraRadera