fredag 30 december 2011

Skippa nyårssmällare och raketer, tack!!!


Vi har haft en underbar dag idag. Vi har varit ute mest hela dagen. Fantastiskt väder fastän det har blivit lite kallare, temperaturen har stått på cirka sju minusgrader hela dagen.

Det hade snöat lite grann under natten så vi började med att styra undan snön från uppfarten och gårdsplanen. Efter det tog vi en tur med skotern. Vi körde upp spår som vi brukar hålla uppe vintertid till promenadvägar för att ha och kunna rasta och motionera hundarna. Ni kan tro att de är lyckliga nu när de får följa med på skotertur. Vi ser alltid till att de får springa före, så att de inte får i sig avgaser, dessutom får de bestämma takten, de älskar verkligen att springa med skotern. Det är så få saker vintertid, förutom vallningen, som kan aktivera dem så att de kan sträcka ut och springa ordentligt. Vi kör alltid upp spåren med en "sladd" efter skotern som gör att spåren blir jämna och fina. Jag tror mig veta att det eventuellt är olagligt att "motionera" hundarna med skoter men vi tar den risken att eventuellt dömas till böter eller fängelse. Det är få saker som våra hundar går igång på så mycket som när de förstår att vi ska ut med skotern. Det räcker nästan att titta på skoternyckeln så börjar de smågnälla och kasta blickar mot ytterdörren. När de sedan ser att vi tar på overallerna och kängor så förstår de att det verkligen ska bli av. Då kan de inte sitta still längre utan småhoppar av glädje för att få följa med ut.


Träd ligger i vägen för spåret...


Efter senaste stormen så knäcktes en del träd av och la sig över spåret så vi fick ha motorsågen med och röja undan en massa träd. Men det är så underbart att vara ute i skogen på vintern också och sådana här vackra dagar när solen skiner in genom trädstammarna så är det så himla vackert. Både vi och hundarna njuter, speciellt hundarna kanske som har gått om överskottsenergi efter den långa stillsamma julhelgen.



Galna Gimmiegumman... :))

Imorgon är det årets sista dag. Vi kommer att få lite trevligt folk på besök till Gårdsbacken att fira in det nya året med. Jag vädjar till mina medmänniskor att ta det lite lugnt med smällare och raketer för djurens skull. Som tur är brukar det vara ganska lugnt i vår by och även fast våra hundar klarar smällarna bra så tycker jag inte det är snällt mot dem att utsätta dem för detta. Det gäller även andra djur, såsom hästar, kor och får, för att inte tala om småfåglarna. Min mamma brukar mata småfåglar ute hela vintern och brukar ha fågelbordet fullt av småfåglar av alla möjliga sorter. I fjol efter nyårsnatten fanns det nästan inte en enda fågel kvar som kom till matbordet dagen därpå och det dröjde länge, flera veckor innan det började komma nya fåglar till bordet. Jag vet egentligen inte riktigt vad som händer med dem. Troligvis blir de döförskräckta av smällarna och flyger ut i mörkret och kanske in i saker, vilket gör att de rent ut av flyger ihjäl sig. Detta är helt sant och min mamma var länge förtvivlad över sina försvunna småfåglar. Innan jag hörde detta hade jag inte ägnat småfåglarna en tanke vid nyårsafton... :((

Så jag har vansinnigt svårt att se det fina med smällare och raketer, jag lider istället med djuren varje gång det skjuts iväg en raket. Vi brukar skicka iväg ufoballonger istället, de är i allafall ljudlösa. Nu kanske de har sina nackdelar också eftersom de innehåller ståltråd så det skräpas ner en del... :(( Dessutom kan man bli lite skraj ibland om de fastnar i träd eller dyligt, man tänker på brandrisken...



ViGårdsbacken har en nyårsönskan...
skippa smällarna och raketerna!!!



Kontakta Gårdsbacken




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar