tisdag 8 maj 2012

Lite ditt och datt...

Dagens inlägg blir en blandning av lite ditt och lite datt... :))



En kavat liten gässling har tittat fram...

Först vill jag berätta för er att gåshonans ägg äntligen börjar kläckas. Som jag skrev tidigare så hörde jag små pipljud under henne sent i går kväll och idag tittade första gässlingen ut. Honan vaktar sina små. Hon väser som en orm om hon tycker att man kommer för nära... Vi stör henne så lite vi bara kan och låter henne ligga i redet tills hon själv tycker att det är dags att lämna det. Jag plockar gräs och matar henne med det.



Gimmie och Fame är nyfikna på gåshonan med småttingarna
och försöker titta över kanten :))

Annars är det bråda tider på Gårdsbacken. Det är massor som ska göras så här på våren, men allting är bara roligt och man önskar man kunde få lägga all tid på gården och djuren. Vi har stängslat ett välkomstbete till fåren som vi vallar ut en gång om dagen och tar sedan in dem för natten. Vi har stängslat en liten hage för att medvetet få lammen att "gå på tråden" och få respekt för stängslet. Tackorna tycker det är toppen att få gå ute i solen och noppa i sig av de första gröna stråna. Lammen är mest busiga... :))



En del av Gårdsbackens fårflock...

Gimmie och Fame har vårkänslor och busar bra tillsammans. Danne lyckades fota Gimmie med hennes för tillfället favoritleksak "vildsvinet". Jag vet inte om jag vill påstå att det blev en vidare lyckad bild?


Ja, vad ska man säga?

Jag tror att jag skrev i ett tidigare inlägg att jag samlar på vårtecken. Idag kunde jag lägga ett till till samlingen... humlan... :))
Jag tycker mycket om humlan,
om det inte vore för henne skulle vi ju inte ha några blommor... :((

Till sist, för idag, vill jag visa er Gårdsbackens Talisker. Han har varit på gården några dagar. Jag  kommer att skriva ett inlägg senare om honom men jag måste bara lägga ut en bild på honom. Han är så himla snygg!!! Man kan inte se sig mätt på honom :)) Tallis var minst när valparna föddes men har vuxit sig riktigt stor och ståtlig. Även han visar fina egenskaper som vallhund :)) Det var lite snöflister i luften när bilden togs...


Gårdsbackens Talsiker



Må så gott i vårsolen :))





Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199


 
You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))





2 kommentarer:

  1. Åh vilken fin bild på gåsen med sin fina kyckling. Bilden på Gimmie o hennes leksak är jättehärlig. Man får verkligen fundera och vrida huvudet för att få fason på 'vad som är vad'. Nya vovven e verkligen snygg:-)

    SvaraRadera
  2. Tack för alla snälla ord! :))
    Ja, bilden på Gimmie är helknasig, det ser ut som hon vridit huvudet 180 grader... och dessutom sneglar hon in i kameran :))
    Nya vovven hade vi bara till låns några dagar. Han är en av Gimmies valpar.

    Ha det bra!
    /Paula

    SvaraRadera