onsdag 13 juni 2012

Bullbak på Gårdsbacken


Det har bakats bullar på Gårdsbacken... kanelbullar.


Steg ett, ingredienser inhandlade :))
Och notera...  jag kom ihåg jästen

Vad gör man en regnig dag när man inte kan vara ute? Ett förslag... bakar kanelbullar...


Jästen rörs enklast ut tillsammans med lite socker...

Jag delger er mammas recept;

150 gram smält smör tillsammans med ½ liter mjölk. I paket jäst till detta. 1 ½ dl socker blandas i och en nypa salt... Rör i hop med assistenten och pytsa eftersom i vetemjöl. ca ett halvt paket till en halv liter mjölk.


Smöret smälts och mjölk värms tillsammans med smöret upp fingervarmt.

Den här regniga dagen bakade mamma och jag bullar på två liter mjölk. Ska det bakas så ska det :)) Frysen blev full av bullar kan man säga, 250 stycken!!!


Här ligger degen under duken och ska precis börja jäsa...

Och det gör den...

Den jäser tills degen nästan svämmar över bunken...

Degen är färdigjäst och klar för att kavlas ut.



Bulldegen kavlas ut på en mjölad diskbänk...

Vi stryker på en smet av smör, florsocker och mycket kanel...
Ca. 3 hg smör på ett paket florsocker.
Väl hoprullade, skurna i bitar, tvinnade och lagda i bullformar
får de ligga och jäsa en stund till... under duk...

När de jäst färdigt på plåten penslar vi på ägg och tillsist strör vi på pärlsocker.

Gräddas i ugnen tills de har fått fin färg.


Färdiggräddade får de ligga på bänken och svalna en stund.


Slutligen in i påsar som försluts och ner i frysen :))
Tills dess att de ska ner i magen... ;)

Det doftar så ljuvligt i huset efter bullbak...


Jag har egentligen lovat mig själv att detta inte ska bli/vara en receptblogg för av dessa finns det allt för många av på nätet... men... det blir ju så vackra bilder på kanelbullar, så jag hoppas ni har överseende med ännu ett inlägg, på nätet, med just kanelbullar. Jag googlade på ordet kanelbullar och fick 823 000 träffar!!! Jag funderar på att radera mitt inlägg... ;))




Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199


 
You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))




1 kommentar:

  1. Neeeej ta inte bort det! Lite mat ska även vallhundsfolk ha så klart det ska vara med på bloggen :D

    Det ser otroligt gott ut! ^^

    SvaraRadera