onsdag 19 september 2012

Föreläsning med Ola Skinnarmo


Inspirerad, motiverad, engagerad är bara några av de ord som sammanfattar mitt utbyte av kvällens föreläsning av Ola Skinnarmo. Oavsett om man bor på landet eller i stan, är ung eller gammal... jobbar eller är arbetslös... så kan lite motivationsprat vara en kick att lyssna på ibland :))


Tyvärr har jag bara ett kasst foto från kvällen, taget med mobilen :(

Jag såg fram emot att lyssna på Skinnarmo och höra honom berätta om de olika bravader han varit med om. Ola startade kvällen med att visa en kort dokumentär från en av hans resebyrås, Expeditionsresor anordnade resor. Filmen visade en forsränningstur i botten av Grand Canyon. Det såg spännande ut :)) Jag har själv upplevt Grand Canyon från ovansidan och det var nog så mäktigt.

Därefter berättade han att han under kvällen skulle tala om 4M, som betyder; Mål, Motivation, Mental styrka och Miljö. Jag tänker inte gå in så ordagrannt på vad han sa, men en sak han tryckte på var:
-Leva livet medans man lever och
-Om du sätter begränsningar på vad du tror att du kan så sätter du begränsningar på vad du kan...
Klart tänkvärda ord.





Han berättade om sina expeditioner, hur han först satte upp delmål och sedan planerat noggrannt för att kunna klara av det slutgiltiga målet. En sak som jag bär med mig av vad han sa var att det var viktigt att fokusera på det som är positivt. Innan han, som förste svensk, skulle skida till Sydpolen hade han läst ett par böcker av norrmän som tidigare hade gjort samma expedition, men han fann ingen inspiration ifrån dessa utan tyckte att de var allför negativt skrivna. Kontentan av vad han ville förmedla var att han inte gjorde saker för att de var besvärliga utan för att de gav honom glädje.
-Konsten är att nå ända fram med ett leende på läpparna :))

Han gav som förslag att man skulle sätta upp korta och konkreta mål/delmål och om man lyckades uppnå dessa så tyckte han att man skulle fira!
-Ta ett glas vin, baka en kaka eller nått...
Men där kan jag säga att det var "old news" för oss på Gårdsbacken :)) Vi firar ofta!





Kvällens drygt två timmar långa föreläsning gick fort. Ola berättade för oss om Svalbard, om Grönland, om Sydpolen och Nordpolen, Han berättade även om sin expedition till Antarktis. Är ni intresserad och vill läsa mer om hans expeditioner gå in på Ola Skinnarmos hemsida. Där kan ni även se Olas segelbåt, Explorer of Sweden, som numera är till salu.

Det som berörde mest under kvällens föreläsning var dock det han berättade om Arktis islager. Hur mycket is som smält bort och hur fort det har gått. Vi tror på hans ord eftersom han själv upplevt och sett det med egna ögon. Det låter verkligen skrämmande och vi fick oss en tankeställare angående miljön. Vi är alla miljöbovar och jag funderar på vad jag kan göra mer än jag redan gör för att vara rädd om min jord.






Hemma på Gårdsbacken går däremot livet sin gilla gång :))
Champis gör sig snabbt hemmastadd på Gårdsbacken. Han har ett stort rum i lagårn där han, tillsammans med hönan Gullina, får husera. Liten som han är är han ändå ett stort matvrak och äter varje dag minst en stor morot, en skiva torkad brödkant, färskt gräs och lite kaninpellets. Champis är inte så vacker i pälsen för tillfället då han håller på att byta till vinterdräkten. Pälsen är tuffsig och när han ligger i mitt knä och blir kliad så ser det ut som jag själv har päls... i vart fall på benen... :))


Champis håller på att byta till vinterpälsen.



Gilla Gårdsbacken på facebook



Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199




You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))





2 kommentarer:

  1. Ja det var tänkvärda ord från OS, men det har jag alltid sagt -Lev här o nu och gläds åt det lilla! Att fira e ju alltid kul och guldkant förgyller vardagen.
    Fina lilla Champis! Söt som socker i lite tufsig höstjacka;-)

    SvaraRadera
  2. That sounded like an interesting lecture, Paula! But I do not think you need any advice at Gardsbacken on how to live life fully and joyfully :)

    In setting my goal of learning how to ride english (as opposed to western, cowgirl style) I had fun, and a lot of sore muscles, and along the way I conquered my fear of riding down steep hills. I will contribute my own quote: "The bigger your fears, the smaller your world". I now have a goal of taking a 4-day cross country programme in Ireland in 2 years.

    I would love to go to Antarctica...but I always seems to end up in my beloved Ireland!

    Kramar :)

    K.

    SvaraRadera