torsdag 13 september 2012

Skördetid på Gårdsbacken

Temperaturen börjar krypa ner emot noll på nätterna och det är verkligen tid att skörda trädgårdsland och plocka in från bärbuskarna.


Rödbetorna blev fina i år.

Vi har haft några underbara dagar på Gårdsbacken då dagarna blir så otroligt vackra när nätterna är kalla. Jag har tagit upp det mesta ifrån trädgårdslandet. Det enda jag lämnat kvar är persiljan som är tålig mot frost, salladen som jag hoppas kunna utnyttja en stund till innan den fryser och potatisen är inte heller upptagen.



Kålrötterna blev också fina.

Jag har däremot plockat mina svarta- och röda vinbärsbuskar. Jag har tagit upp morötterna, rödbetorna, kålrötterna. Jag har plockat krusbärsbuskarna och hallonbuskarna med mera.



Jag hade provat en ny sort morötter, som gav olika färger på morötterna,
alla smakade dock... morötter...

Av vinbären blir det mesta saft, lite rödvinbär brukar jag spara och baka kakor med vinbär av. Däremot funderar jag på ta lite av rödvinbären till min moster som gör den godaste av goda vinbärsgelen.





Eftersom ingenting får förfaras, så bar jag blasten av bland annat morötterna, till fåren som fick kalas. Ni kan tro att det smaskades. Det kallas byteshandel... jag får tillbaka gödsel som jag sedan kan gödsla trädgårdslandet med för att så nya morotsfrön nästa vår... :))



Fåren fick kalas...
Gott!
Eftersom får bara har framtänder i underkäken
så är det lite svårt att tugga morötter...
Mmmmums med morötter!!!

Kalas!!!
Varje årstid har verkligen sin tjusning. Det gäller bara att ta tillvara alla fördelarna. Vackra höstdagar är verkligen vackra! Stanna upp ett tag och titta er omkring. Njut av höstens färger. Man måste bara bli lite bättre på att klä sig. Långkalsonger och tjockare sockar på!


Blommor byts ut mot ljung.


Om alla människor hade en trädgård att ta hand om
skulle världen äntligen få leva i fred
John Beverley Nichols




Gilla Gårdsbacken på facebook



Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199




You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar