fredag 28 december 2012

Gott Nytt År!


Gårdsbacken önskar Er alla ett Gott Nytt År! Och samtidigt vill vi vädja till alla att inte skjuta smällare och raketer!!!

Jag tror att många inte tänker på alla vilda djur som blir vettskrämda när vi skjuter iväg smällare och raketer. Det pratas om hundar och katter, hästar och kor men inte om fåglar och andra vilda djur i vår natur, som självklart också blir livrädda av oljudet. Jag kan inte på något sätt finna något nöje i dessa fasanfulla raketer när jag förstår hur många djur som lider. Jag bara önskar och hoppas att fler och fler ska inse, ja, jag kallar det, idiotin, att skjuta smällare och raketer och skrämma oskyldiga djur. Inget skulle göra mig gladare om föräldrar kunde berätta för sina barn varför dom väljer bort smällarna och raketerna...

När jag var liten, fick vi en peng av mamma och pappa att köpa godis för istället för smällare och jag kan aldrig minnas att vi hade något problem med det. Tänk vilka kloka föräldrar jag har... :))

Som tur är klarar Gimmie och Fame smällandet bra, men vi har tidigare haft en hund som var väldigt skotträdd så jag har sett vilken stress det orsakar... och hur berättar man för ett oskyldigt djur att det inte är någon som skjuter efter det?


Gott Nytt År!



8 kommentarer:

  1. Nämen ååhhhhh vilken söt bild på Gimmie med hörselkåpor!!! Den var underbart talande. Skicka bums till 'Foppatoffelnytt' (ÖA);-)
    Jag skickar en Stor tyst värmesprakande kram till er alla.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ja, vi ville arrangera en talande bild mot raketer och smällare och Gimmie ställde gärna upp som modell för det goda syftes skull...

      Tack för tystnaden! <3

      Kram!
      /P

      Radera
  2. I agree with you in all points, even if I have to use google translate to read the comment :-) Who needs rocket if you can celebrate the new year together with friends and family. I wish you all a great start into the new year and please an extra large "New Year" hug to champi :-) Nastassja

    SvaraRadera
    Svar

    1. I'm so glad to hear you say that, Nastassja!

      We can never say, often enough:
      please stop sending fireworks up in the air.

      I wish You as well, a Happy New Year and celebrating in silence.

      I'll tell Champis "Happy New Year" from You, and of course I'll give him a big hug especially from You.

      Hugs!
      /P



      Radera
  3. Gott Slut och Gott Nytt 2013 till er alla!
    Vi är lyckliga över att inte bo mitt i Domsjö längre. Trotts att Tindra klarade smällarna rätt bra där. Men vi hade en jättebra jakthund som inte alls klarade åska och smällare... Det var jätte jobbigt.

    Kram på er gamla arbetskollegor"
    Hälsningar från Maggan Häggkvist

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maggan!

      Kul att höra ifrån dig!

      Man är glad att man inte bor i stan under nyårshelgen, det är i allafall lite mindre fyrverkerier på landet, tack och lov.

      Som jag skrev i inlägget också så har jag så svårt att se tjusningen med raketerna, det är nästan så det gör ont i mig också när jag tänker på alla småfåglar som blir vettskrämda, alla djur i ladugårdar som blir stressade och självklart alla våra husdjur som inte har bett om lidandet...

      Vi får fortsätta att försöka få människor att inse vansinnet (jag väljer faktiskt att använda så stark ord) med raketer och smällare.

      Tack istället, ni som väljer att fira en tyst nyår <3

      Nyårskramar till dig!
      /P&D

      Radera
  4. Hejsan! Ja jag vet hur det är Fly blir vettskrämd å jag gruvar mig inför denna nyårsafton faktiskt :( Ska testa med lugnande spray som man här på bädden där hon ligger men ja har svårt å tro att den hjälper för hon blir livrädd så jag ser inte alls framimot dom där raketerna.. köp ufoballonger istället dom är tyst å ser fina ut dom med.. Hur går det med Fame ha hon börjat löpa? Fly löper nu blodfläckar lite här å var :P Så blir att städa på tisdakväll då man fyller år på onsdag! Kramar Lina och Fly!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hej Lina och god fortsättning!

      Jag har ingen erfarenhet av "sprayen", har endast hört att den avger en doft som påminner om tikens doft när valparna är små och att hunden skall känna trygghet av just den doften... och därav bli lugn.

      Det tips som jag kan ge är att stänga in hunden "på toaletten", ett rum utan fönster. Ofta kan "färgexplotionerna" vara lika skrämmande som själva smällen för hunden. Kan man sedan slå på en radio, på hyfsat hög volym för att döva smällarna så kan det hjälpa. Hunden försöker ju ofta fly om den blir riktigt skrämd och söker då ofta upp trånga, mörka ställen, därför kan den vara rätt nöjd med att vara "instängd" på toaletten. Självklart måste man se att det ger ett positivt resultat.
      Hoppas det går bra... annars får du sätta henne i bilen och åka till fyrverkerifritt place, var det nu månne vara?
      Klappa om henne från mig.

      Fame har fortfarande inte börjat löpa, det verkar som om hon håller sin tidigare period... Perfekt! Senare löp, senare valpar... :))

      Gott Nytt År och grattis i förskott!

      Kram!
      /P

      Radera