lördag 19 januari 2013

Vinterbilder över vår lilla by


Det går inte... så fort solen visar sig blir jag så till mig av förtjusning att kameran åker fram och jag måste föreviga... Jag vill inte att det "vackra värmande klotet" ska försvinna...


Om man tittar ytterst noggrannt så kan man skymta taket
på vårt hus längst till höger bland buskaget... :))

Idag tänkte jag visa er lite vinterbilder från vår lilla by. I byn finns nio hushåll med året runt boenden, plus några fritidshus. En mycket liten by med andra ord, men vi trivs, som fisken i vattnet och vi känner att vi har hittat hem...


Åkrarna är nerbäddade med ett vitt snötäcke...

Vi har inte så långt in till stan, till Örnsköldsvik, det är ca två mil in till centrum, så vi har aldrig upplevt det som att vi bor avsides. Faktum är att ibland när vi är i stan kan vi inte fort nog komma hem igen. Vi brukar effektivt göra våra ärenden, ta en fika och sedan raka vägen till hem, ljuva hemmet! :))



Vår vackra by

Idag, när vi hade mycket trevligt besök på Gårdsbacken så tog vi en promenad tillsammans, solen sken och självklart var jag tvungen att föreviga den. Det finns inte så många skoterspår uppkörda ännu så vi får vackert hålla oss till byns små vägar... Men det går bra det också, när man har en bonde i byn som exemplariskt sköter byns vägar, vilket verkligen är guld värt...



Fame, med hundkompis får agera fotomotiv...


En promenad i vacker vintersol, därefter lunch och tonvis med hundprat gjorde vår lördag till en trevlig helgdag.



Byvägen

Det har blivit betydligt mildare nu också, från att ha varit neremot 30 minusgrader så visade termometern idag på endast minus fem. Tala om temperaturskillnader mellan två dagar.



Vad är det mystiska föremålet framför Fame?

Jag fotade Fame idag på vår promenad och när jag fört över bilderna från kameran till datorn upptäckte jag ett konstigt föremål på bilden av Fame. Jag förmodar att det är någon teknisk reaktion av att jag fotade rakt in i solen, kanske? Vad kan det annars vara? Är det någon som har en teori? Kan det möjligtvis vara ett vittra som passerade Famen i samma ögonblick som jag fotade, och som jag råkade fånga på bild ;))



Ha en fortsatt skön helg,
alla trevliga människor!!!



Gårdsbacken blog is written by:
Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199




2 kommentarer:

  1. That odd image almost looks like your eye, Paula? do you see, with the pupil and the iris?

    Now, what time is the sun setting at this time of year there? The days are getting longer here, and everyone is glad. Of course, you have much shorter days in winter and much longer days in summer than we do!

    Kram! K.

    SvaraRadera

  2. You are right, K, it could be my eye, they are green... ;)

    We can already see a big difference since the winter solstince, the sun setting is about three a'clock in the afternoon, and the days getting longer and longer, Hurray!!!

    Kram!
    /P

    SvaraRadera