fredag 3 januari 2014

Speciella hundfiltar...


Det var det där med att inte låta husdjuren vara i soffan.... Det var så länge det varade hos oss på Gårdsbacken... :))


Gimmie kan konsten att göra det skönt för sig!!!

Under våra första år med hund så var vi väldigt bestämda över vissa förhållningsregler gällande hundarna... Det vi var mest bestämda över var förmodligen att inte låta dem hoppa upp i soffan i vardagsrummet, eller rättare sagt, de fick inte ens gå in i det rummet.  Där var vi stenhårda och Luckie och Bonnie som vi hade på den tiden, de satte inte en klo över tröskeln till vardagsrummet... Förrän Luckie blev gammal... :))

Det började med att hon la huvudet på tröskeln och kanske en aning innanför tröskeln också. Nåväl, tyckte vi, det är väl okej... Hon börjar ju bli gammal...

Efter en tid så låg hela hon, precis innanför tröskeln, på mattan, i vardagsrummet. Hon log blickstilla och rörde inte en fena. Åhhh, okej då, resonerade vi, hon börjar ju bli gammal...

Vid nästa tillfälle hade vi henne liggandes mitt på golvet, på mattan, i vardagsrummet, sött hopkurad, sovandes, lugnt och stilla... Åhhhhhh, okej då, hon fick ligga där. Hon började ju bli gammal... :))

Därefter kapitulerade vi totalt och nu för tiden så har vi speciella hundfiltar som vi lägger i soffan. Hundarna får endast ligga på de filtarna. Faktum är att de inte hoppar upp i soffan om inte filtarna ligger där, så det fungerar jättebra. Anledningen till att vi kapitulerat är på grund av att vi själva tycker mycket om att ha dem nära oss i soffan. Det är varmt och mysigt att ha dem där och efter ett tag så tycker de oftast att det blir för varmt och hoppar ner självmanta...


Nu börjar Gimmie tycka att det blir varmt... :))

Och när det är så regnigt och halkigt utomhus som det är, då kan man mysa lite extra i soffan...

Fredagsmys, kallas det... <3


Paula på Gårdsbacken
gardsbacken@telia.com




12 kommentarer:

  1. Hade massor av principer innan jag fick hem mina kattungar... Det höll inte ens ett dygn. Både för att jag själv ville ha sällskap och för att jag insåg omöjligheten i att lyckas genomdriva det hela :) Vi lever gott tillsammans nu, alla i en stor hög, både människor och katter <3

    SvaraRadera
    Svar

    1. En katt intill sig i soffan är helmysigt. Jag är uppväxt med katt och kattmys i soffan... :))
      Vår katt Tussi brukade alltid sitta och trampa på soffkudden bredvid mig.

      Kram!

      Radera
  2. Känner igen det där. Vår nuvarande hund som jag och sambon skaffade tillsammans skulle inte ens få vara på övervåningen. Då sambon är allergisk så tänkte vi att det kunde få vara en frizon från allergener. Jag tror det tog 3månader av att skulle få valpen att trivas på nedervåningen, men tillslut så fick han ligga uppe hos oss, och han äger i princip soffan :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Terése!

      Vilken tur att ni ändrade er och att det går bra med sambon allergi... En hund är ett flockdjur så den vill väldigt gärna vara nära sin flock. Kanske inte kelig som en katt men ändock...

      Klappa om soffhunden... :))

      Radera
  3. Like Kattis, we are also a pile: boy, girl, border collie and ginger cat! If we could fit a horse, he's be here as well...and another dog...

    So, lots of vacuuming and masking tape rollers in the house...and cars....and office....

    Gimmie looks happy as a clam!

    Kram! K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. That's what I mean... if you are prepared to vacuuming, it's your own choise... :))

      Give it a try, invit Hank to the sofa... ;))

      Kram!

      Radera
  4. Å fredagsmys med Gimmie<3<3<3 Lime måste ju dock se soffan som en självklar plats då hon e född i den<3

    Våra katter har fått vara i soffan med absolut inte i sängen. Nu har jag en 'liten' häst som skulle göra vad som helst för att få komma in och mysa med matte;-))

    Kram till er alla, en extra varm till min o kellys vovve:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag hålla med om, sängen är en annan sak, svårare att dammsuga...

      Under sängen brukar våra hundar tycka om att ligga.

      Jag skriver som jag gjorde till Kelly, Bjud in Merlin och Pirat vetja!!! Var lite schysst ;))

      Faktum är att en häst har varit in i vårt hus, detta för länge, länge sedan, men det talades om det långt efteråt. Anders Nylander som mannen hette, som på den tiden ägde vårt hus bjöd in sin häst, då han ville visa hur fint hans fru hade julstädat. Man kan gå runt vår nedervåning, hallen vardagsrum, kök... Tilläggas bör kanske att han inte var helt nykter... ;))

      Kram!

      Radera
  5. Kolla ögonen strålar och munnen ler. Vem kan stå för det? Go ide med filt, jag hade engång en katt, som endast låg, där jag hade lagt filten, det funkade perfekt. Ja vad vore livet utan mys? Ingenting.
    Nu ska vi snart åka åt andra hållet.
    Mys mys

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ja, och ser du tungan på henne? Den åker ut ibland när hon sover och så torkar den fast ;)

      Välkommen åter :))

      Kram!

      Radera
  6. mina föräldrars katt har en egen filt på soffan i vardagsrummet.
    om den inte ligger rätt eller nåt ligger på den så tittar han anklagande på personen som är närmast :) / ulrika v

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!

      Så rart!!!
      Katter är roliga djur, med mycket egen vilja, jag kan se mig honom framför... förnärmad... :))
      Gimmie påminner många gånger en katt.

      Kram!

      Radera