torsdag 23 januari 2014

Trivselvikt


Jag har aldrig bantat... Jag borde kanske göra det, men nää, jag uppskattar god mat och godsaker för mycket för att bry mig om några extra kilo på min kropp...

Missförstå mig rätt nu... Jag är medveten om att jag väger några kilon för mycket och jag går ibland, lite fortare och lite oftare för att få bukt med i alla fall några hekton av dom där extra kilona. Jag är okej med några av dom, det jag verkligen vill ha är kondition. Jag vill orka gå i rask takt i djupsnö, med hundarna fast jag har mina stora skoterskor på mig och jag vill orka styra den där fulla skottkärran med grus uppför gården utan att bli andfådd, så konditionen är viktig, konditionen är färskvara och måste bli en del av ens vardag.

Jag har inte stått på en våg på många år och kommer inte att göra det heller. Jag är som sagt fullt medveten om mina extra kilon och jag behöver gå ner några av dem för att det ska bli ännu lite enklare i vardagen. Innan åldern gjorde sig påmind och ämnesomsättningen förändrades så behövde jag aldrig tänka på vikten, men så passerade jag det där ödesdigra åldersstrecket och saker förändrades... Jag behöver inte ställa mig på en våg för att få svart på vitt att jag bär på extrakilon, jag fortsätter att motionera och så känner jag när jag är där igen... I trivselvikten och den är långt ifrån att få ett anbud från en modekedja kan jag berätta... :))

Jag måste bara lägga ut en bild på en annons som jag såg i vår kommuns gratistidning; 7:an. Jag kan tycka att det börjar gå lite väl långt med alla olika metoder.

Kombinera 5:2-metoden, med LCHF-metoden, plussa på med Bungy Pump-metoden så får du Banan-metoden på köpet. (Den där sista bjöd jag på)


Rasar inte vikten efter alla dessa metoder så vore det konstigt...


PaulaMetoden
 Ät och fika gott,
men se till att motionera och hålla trivselvikten!!!




gardsbacken@telia.com



6 kommentarer:

  1. Håller precis på att ta mig över det där strecket och vet inte riktigt var det landar. Efter att aldrig i mitt liv behövt fundera på vad eller hur mycket jag stoppar i mig, känns det nu verkligen som nya marker... Så jag får nog ta vågen till hjälp. Visst ja, har bara en hushållsvåg som tar max 5 kg... Kan man väga en kroppsdel i taget och sen plussa ihop, tro? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)
      Prova...det skulle vara en skojig syn i allafall... :))

      Kram och ha en skön helg!

      Radera
  2. I think the Paula Method has merit, for sure. There are many, MANY diet gimmics here in the USA, some very unhealthy.

    KellyMetoden is: burn more calories than you take in, and be patient about it. It is easy for me to count calories because I eat pretty much the same thing every day and Jer and I eat very basic stuff. It's more difficult when you are a superb cook and really love food!

    But, I know how you feel, Paula, and agree with you in wanting to feel healthy and be able to keep up with the dogs and all the work you do on the farm. For me, it's keeping fit and building my strength for and with horseback riding.

    The best time of our lives is NOW, I believe!

    Kram from ridiculously cold Virginia! K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Kelly for beliving in me... :))

      I like Kellymetoden pretty much as well, that is a good way to look at the eating&training balance. It's a healty way to look at the issue.

      I heva Always loved sweet "things" very much. When I was Little I eat my Brothers easternegg full of candy Before I eat my own... What about that???

      Horsebackriding must be a superb way to burn kalories...

      Kram och ha en superhelg!

      Radera
  3. Hej Gårdsbacken gänget! Haha Kattis det dära var roligt, kan man väga en kroppsdel i taget på en hushållsvåg? Ja varje vår å sommar så fullkomligt proppas tidningarna, med alla dessa bantningsmetoder i all ända. Gör si så går du ner 5 Kg eller gör så hära så går du ner 15 Kg osv. Ja man ser ju inte direkt ut som spinkig Hedi Klum, utan snarare som en flodhäst med...( hm) .. små svallvågor på kroppen Men jag håller med dig Paula att även om man har ev något/några kilo för mycket, så är det huvudsaken att man trivs och mår bra. Kram till er alla Mvh/ Lena å Daphne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!

      Jag skrattade också gott åt Kattis fundering om hushållsvågen... :))

      Jag tycker flodhästar är jättefina!

      Och gällande vikten så är det viktigast att man trivs med sig själv. Mår man inte bra av sina extrakilon så ät lite mindre/motionera lite mer...

      Jag tror för min del att jag inte skulle trivas med att vara smal, men magen kunde gott få vara lite mindre... :)) Det har blivit för mycket god mat en period...

      Kram och hoppas du får en trevlig helg!

      Radera