fredag 21 februari 2014

Snöstorm och mysig brasa


Jösses vilket oväder... Det snöar rejält och det blåser ännu rejälare...

Efter att ha tillbringat nästan hela dagen i staden, så kändes det skönt när vi närmade oss Gårdsbacken och äntligen fick komma innanför husets varma vrå, för nog har vi det bra, när vi får bo som vi gör. Jag hinner knappt kicka av mig vinterstövlarna förrän sockar, brallor, och tröja åker av och så strosar jag omkring barfota, i linne och i kjol. Det är jag...hemma!!!

När de mesta av kläderna åkt av och bytts ut till myskläder och med oväder som detta utanför knuten så är prio ett att tända en brasa i kaminen. Därefter är allt som det ska. Jag provade att fota genom fönstret så att ni får kika lite på ovädret som drar över oss just nu, dessutom... om ni tittar noggrant så ser ni brasan som reflekterar sig genom fönsterglaset...


Värsta ovädret, men med en knastrande brasa tänd i kaminen...

Jag har varit lite dålig på att blogga den senaste tiden, på grund av att det är mycket som händer på Gårdsbacken för tillfället, som tar mycket av min tid och jag hoppas kunna delge er ganska snart om våra planer... Jag hoppas att ni har tålamod och fortsätter titta in...

Jag måste berätta lite mer ingående om vakteläggen som jag berättade om i ett tidigare inlägg. Vi kokade alltså dessa till frukost en morgon denna vecka. Koktiden är tre minuter för att få dem hårdkokta. Vi rostade toast, bredde lite majonäs, skivade vakteläggen och strödde lite tryffelsalt ( som min bror i Luxembourg köpt till mig) på äggen...


Koktiden för vakteläggen är tre minuter... Hårdkokta...

Ja men kan ni gissa hur gott det var??? O boy!!! Små, men riktigt naggande goda, vitan var möjligtvis lite hårdare än vitan på vanliga hönsägg, men gulan... krämig och ljuvligt god... :))



Med lite tryffelsalt så smakade äggen delikata...

Nu har jag beställt några vaktelkycklingar som får flytta in på Gårdsbacken till våren, de är hjärtligt välkomna... <3
Till sist vill jag dela med mig av min värmande brasa till Er.






gardsbacken@telia.com



2 kommentarer:

  1. Ohhhh, mmmmmmm, those beautiful eggs! What a treat they must have been.

    And the snow! A lovely picture looking onto your front stoop. Snuggle in and enjoy the warmth of the fire!

    I keep forgetting to say that I like how you have certain words highlighted, and in a color to match something in one of the photos. Quite nice and lively!

    Matty is at the vet today for a dental visit. They pulled an abscess tooth (a surprise to us all) and also removed for biopsy a very small growth on his tongue. Hopefully nothing to worry about, but notify the girls to send border collie prayers this way for their American cousin :)

    Varma kramar! K.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hi K!

      We made our deal in the hockey game, but I don't like that yoy guys didn't do yours. We would have loved to watch a final, Sweden VS USA. That would have been great... :))

      Glad you like my highlighted words, I want it to make you notice them a little bit clearer, and make my stories a bit more interesting, In your case it could be the Swedish Words of the day... :))

      Sweet Matty, I'm so glad that you are there for him and give him the care he deserves. ALL of us at Gårdsbacken sends our thoughts to him and he also gets sheep prayers, Bunny prayers and us prayers...

      Sköt om er!

      Kram!

      Radera