lördag 15 mars 2014

Lätthanterade hundar


Redan från när våra valpar är riktigt små, från ett par veckor gamla,  så lägger vi ner mycket tid till att vänja dem att bli hanterade av oss, så när klotången kommer fram, litar våra hundar på oss till hundra procent och låter sig både kloklippas och allmänt tittas igenom...

Vi anser att tiden vi lägger ner när valparna är små tjänar vi igen genom att det alltid går lugnt och smärtfritt när vi hanterar dem på något vis när de har blivit äldre. Bilden nedan visar när jag precis har klippt klorna på dem och Danne friserar tasshåret...


Fame somnar och Lime väntar på sin tur... Gimmie är klar... :))

Jag kan nu konstatera att Hope tydligen bara var skendräktig, för jag har inte sett skymten av några kaninbäbisar... De får stråla samman en gång till, relativt snart. Champis kommer även att paras med en annan kaninhona inom kort... :))


gardsbacken@telia.com


4 kommentarer:

  1. Ahh, inga kaninbebisar... :( Champis och Hope kanske behöver en längre smekmånad? Våra kaniner fick vara tillsammans ett bra tag, när det skulle bli kaninungar, som jag minns det från när jag var barn. Vi hämtar våra två kaninbebisar i morgon, fast de är då två och en halv månad. Ska bli spännande att se vad Putte tycker om att få grannar i sin box...
    Vad era hundar är ljuvliga! Att uppnå den graden av samhörighet och förtroende UTAN dominans och bestraffningar - det är fantastiskt imponerande.
    Håll i er i blåsten! Kram från Gotland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kattis!
      Jag tror att du har helt rätt, jag måste låta dem kurtisera en lite längre stund. Anledningen till att jag delade på dem så snart var för att jag var rädd att det skulle bli för jobbigt för Champis. Han hade fullt upp med att hålla koll på Hope som är så mycket yngre och "busigare" än honom, så hon flög och for och han försökte hålla efter henne i hennes tempo, men jag får nog ge dem några dagar tillsammans i fortsättningen. Fixar han fåren borde han fixa bruden... ;))
      Tack för dina snälla ord om hundarna och exakt som du skriver, respekt och förtroende kan man endast vinna genom att förtjäna det, det går inte att tvinga till sig det.

      Lycka till med kaninbäbisarna, mejla gärna en bild så lägger jag ut den på bloggen, vi är nyfikna på dem... :))

      Kramar till Gotland!

      Radera
  2. Hej ni får gärna komma hit och klippa mina naglar.
    Har ni glömd, att Champis är en mycket klog kanin. Han vill såklart ha fler stunder med Hope. Jag tror han blev kär direkt. Det är ju lätt att förstå.
    Ha en trevlig helg. Jag höll på att blåsa ut i Sundet i morse, men klarade mig.
    Skåne hälsar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, du måste hålla i dig!!! Vi vill absolut inte att du ska blåsa bort... :))

      Precis, jag måste ge dem mer tid! Jag är lite överbeskyddande med Champis, klart de ska få mer tid med varandra.

      Och skulle det vara så att de inte passar ihop, så får jag fler tillfällen att få min avkomma efter Champis. En kaninfröken till har nämligen anmält intresse att få dejta grabben.

      Ha det bra och blås INTE bort!

      Kram!

      Radera