tisdag 12 augusti 2014

Trädgårdshallon


Jag fortsätter på temat bär... Igår vinbär, idag hallon... :))




Mina trädgårdshallon har börjat mogna och idag kunde jag plocka in nästan två liter. Bären är jättefina och konstigt nog verkar det bli ganska mycket hallon trots att det har varit så extremt varmt väder och lite regn.




Det är ju så gott att finna i frysen under årets vintermånader... Fast många bär hinner inte hamna i frysen, de kalasar jag i mig medans jag plockar... :))



Stora och vackra trädgårdshallon...
 

Hallon...
kopierat från sund.nu

Hallon är ett riktigt superbär som innehåller dubbelt så mycket ellaginsyra (ellagsyra) som jordgubbar. Ellaginsyra har i studier visat sig både kunna förebygga cancer och minska tillväxten av cancerceller.
 
Hallon är fiberrika och hjälper därför till att reglera kolesterolhalten. Bären innehåller mycket C-vitamin, folsyra, järn, kalcium och kalium. Hallon är dessutom slemlösande, avgiftande och kan lindra menstruationssmärtor. Hallon innehåller gott om antocyaniner som har antiinflammatoriska egenskaper, vilket kan skydda mot till exempel artrit. Antocyaniner hjälper till att skydda dina små blodkärl och ökar cirkulationen.


gardsbacken@tellia.com





2 kommentarer:

  1. Här har allt torkat upp... tur vi fick lite smultron i början av sommaren, innan värmen slog till.
    Är det skillnad på hösthallon och trädgårdshallon?

    SvaraRadera
  2. Mmmmm....those berries look glorious!

    SvaraRadera